Ciągniki Forterra HSX wyposażono w najnowocześniejszą technologię; najnowszej generacji rewers, nową pięciostopniową skrzynie z trójstopniowym wzmacniaczem, ponadto mocniejszy układ hydrauliczny, sterowanie trzypunktowym zawieszeniem Hitchtronic, wyświetlacz LCD, większy rozstaw osi poprawiający stabilność, nowe fotele i wiele innych innowacji. To najlepszy pakiet firmy Zetor, który łączy wydajność, trwałość i niskie koszty eksploatacji.
Silnik
Nowy 16 – zaworowy silnik charakteryzuje się wysokim stopniem wzmocnienia momentu obrotowego (36 %), świetnym startem nawet w niekorzystnych warunkach temperaturowych, długą żywotnością i niskim zużyciem paliwa, potwierdzonym przez Niemieckie Towarzystwo Rolnicze DLG. Wysoką moc gwarantuje nie tylko ulepszona głowica cylindrów, ale także zmienione kanały ssące i nowy system wtrysku paliwa. Silnik wyposażony został także w filtr cząstek stałych w celu obniżenia poziomu emisji.
Skrzynia przekładniowa. Układ hydrauliczny i WOM
Nowa, 5-cio stopniowa synchronizowana skrzynia biegów posiada łącznie 30 + 30 biegów, uzupełnia ją 3-stopniowy automatyczny wzmacniacz momentu o ciśnieniu zwiększonym do 19 barów. Przekładnia powershift z systemem HSX daje możliwość półautomatycznej preselekcji. Nowy elektrohydrauliczny rewers włączany jest pod obciążeniem (tzw. Power Shuttle), co daje większy komfort i wartość użytkową. Hydrauliczne jest także sterowanie obrotami wałka odbioru mocy. Udźwig do 7000 kg i równomierne obciążenie ciągnika zapewniają dwa zewnętrzne pomocnicze cylindry hydrauliczne. Filtr średniociśnieniowy zapewnia niezawodność hydrauliki. Dzięki rozstawowi osi 2490 mm Forterra HSX jest stabilniejsza i bezpieczniejsza.
HitchTronic
Kolejną nowością jest opatentowana przez Zetor we współpracy z Bosch Rexroth rewolucyjna funkcja automatycznego sterowania tylnym trzypunktowym układem zawieszenia HitchTronic, dzięki której traktor podczas orki dostosowuje się sam do każdego terenu. Praca stanie się dużo łatwiejsza i bardziej efektywna zarówno dla początkującego, jak i dla doświadczonego traktorzysty. Nieważna jest także jakość gleby czy typ maszyny. Na dodatek uruchomienie HitchTronic oszczędza paliwo, przyczyniając się do ochrony środowiska naturalnego.
Kabina. Komfort i bezpieczeństwo
Deska rozdzielcza jest wyposażona w wyświetlacz LCD podający w komfortowy sposób informacje dla obsługi i serwisu, a w siedzeniu kierowcy znajduje się wyłącznik bezpieczeństwa, który uniemożliwia start silnika lub ruszenie traktora, jeśli traktorzysta na nim nie siedzi. Dzięki posadowieniu kabiny na silentblokach i zastosowaniu nowych komponowanych materiałów podłogowych nastąpiło znaczne ograniczenie przenoszenia hałasu i wibracji na stanowisko traktorzysty.
MODEL | 100 | 110 | 120 | 130 | 140 |
SILNIK | |||||
Stage III B | Zetor 1006 | Zetor 1306 | Zetor 1406 | Zetor 1506 | Zetor 1606 |
Moc 2000 / 25 (ISO) (kW/HP) |
71/ 96 | 79/ 107 | 86/ 117 | 95/ 129 | 100/ 136 |
Prędkość znamionowa (rpm) | 2200 | ||||
Ilość zaworów | 8 16 |
16 | |||
Ilość cylindrów | 4 | ||||
Typ | turbodoładowany | ||||
Skok tłoka (mm) | 105 / 120 | ||||
Pojemność skokowa (cm³) | 4,156 | ||||
Max. moment obr. / Rezerwa mom. obr. (ECE R24) (Nm /%) | 391 / 37 419 / 46 |
440 / 37 440 / 40 |
480 / 37 482 / 37 |
525 / 34 540 / 41 |
570 / 38 572 / 38 |
REWERSACJA | |||||
Typ | wielotarczowe mokre sprzęgło | ||||
sterowanie | elektro-hydrauliczne | ||||
PRZEKŁADNIA | |||||
Typ | mechaniczna z 3° automatycznym powershift, rewersem | ||||
Zmiana biegów | w pełni zsynchronizowana | ||||
Ilość biegów | 30 / 30 | ||||
Prędkość (kph) | 40 | ||||
WOM | |||||
Typ | zależny/ niezależny, wielotarczowe sprzęgło WOM z 3° wyborem opóźnienia startu | ||||
Obroty tylnego WOM (rpm) | 540 /540E /1000/1000E | ||||
Obroty przedniego WOM (rpm) | 1000 | ||||
HYDRAULIKA | |||||
Typ | Elektronika Bosch z Zetor HitchTronic, 2 cylindry pomocnicze | ||||
3-punktowy układ zawieszenia | kategoria II, kategoria III na życzenie | ||||
Sterowanie | elektroniczne | ||||
Ciśnienie operacyjne (MPa) | 20 | ||||
Wydajność pompy hydraulicznej (l/min) | 85 | ||||
Hydrauliczne szybkozłącza | 4+1/6+1 | ||||
INNE SPECYFIKACJE | |||||
Napęd | 4WD | ||||
Sterowanie | hydrostatyczne | ||||
Hamulce podróżne/postojowes | mokre, tarczowe, hydrauliczne / sterowane mechanicznie | ||||
Hamulce przyczep | jednoosobowy i dwuosobowy hamulec pneumatyczny | ||||
Cyfrowa deska rozdzielcza | standard | ||||
WYMIARY | |||||
Waga (kg) | 4476-5761 | ||||
Długość (mm) | 4,770 | ||||
Szerokość (mm)Wysokość (mm) | 2,2702,757 | ||||
Rozstaw osi (mm) | 2, 490 | ||||
Przednie koła | 13,6R24 skręcane | 14,9R24 spawane | |||
Tylne koła | 16,9R38 skręcane | 18,4R38 spawane | |||
OPCJE KABINY | |||||
Kabina “BASIC” | siedzenie Grammer, siedzenie pasażera, przeszkolny dach, tylne reflektory, regulowana kierownica, wyświetlacz cyfrowy, | ||||
Kabina “CLASSIC” | siedzenie Grammer, siedzenie pasażera, regulowana kierownica, przednie i tylne światła robocze, klimatyzacja (opcjonalnie), podgrzewane lusterka i tylna szyba, instalacja audio, | ||||
Kabina “LUX”
Kabina “CLASSIC-AC” |
siedzenie Grammer pneum., siedzenie pasażera, przeszkolny dach, przednie i tylne reflektory, regulowana kierownica, wyświetlacz cyfrowy, klimatyzacja, instalacja radiowa, podgrzewane szyby i lusterka,siedzenie – Grammer, siedzenie pasażera, przeszkolny dach, przednie i tylne reflektory, regulowana kierownica, wyświetlacz cyfrowy, instalacja radiowa, podgrzewane szyby i lusterka |
waham się czy wziąć forterrę czy pronara 1221, pronar jest tańszy, potężne gabaryty i bardzo dobry silnik, dobrze zdaję egzamin w ciężkiej robocie, natomiast do transportu -lipa a ciągam trochę przyczep z kiszonkami i wożę przyczepy zetorem 5211 to jeżdzę jakby w samochodzie ……